Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Getallen Gebruiken:

      Getallen

B Gebruiken
Memoriseren, hoofdrekenen, hoofdbewerkigen, bewerkingen met breuken, berekeningen uitvoeren, rekenmachine

1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Paraat hebben

Paraat hebben

Paraat hebben

  • 39 Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige breuken binnen een betekenisvolle situatie:
     +  ;  +

Kunnen optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige breuken binnen een betekenisvolle situatie. En eventueel hierbij gelijknamig maken en de 'helen eruit halen'.

  •  liter melk en  liter melk toevoegen, hoeveel melk is dat samen?
  • Twee flessen cola van 1  liter, hoeveel liter cola is dat samen?
  • Hoeveel pakken van  liter melk is evenveel als  liter?
  • En hoeveel pakjes van   liter is evenveel als 1   liter?
  • Mare heeft 1 liter slagroom nodig.
    Hoeveel potjes van
      liter moet ze dan kopen?

 

 

 

 

 

Op het niveau van 1-streef moeten kinderen niet alleen veelvoorkomende gelijknamige en ongelijknamige breuken binnen betekenisvolle situaties kunnen optellen en aftrekken, maar ook moeilijker breuken en gemengde getallen zoals 6  kunnen optellen en aftrekken, ook via standaardprocedures.

Zie hiervoor het streefdoel met de toelichting en voorbeelden onder 1-streef, paraat hebben:
'- optellen en aftrekken ook via standaardprocedures, met moeilijker breuken en gemengde getallen zoals
6 '.

 

  • Welk deel is gevuld? (Uit: Alles telt)
    Beschrijving: Brk_AT_7b1

 

 

 

 Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO